HTML

2008.06.27. 16:02 Rc_Admin

A motor bejáratása

 

A motor bejáratása:
 
 
 
A robbanómotoros modelleknél mindig fontos, hogy az első alkalmakkor jól bejárassuk a gépet. Miért fontos ez?! Meghatározó jelentőségű a motor élettartamának szempontjából. Nem ritkán hallani, hogy valaki nem foglalkozott ezzel a fontos momentummal, és 2-3 óra alatt megszűnt a kompresszió a motorjában. Éppen ezért próbálunk tanácsot adni a kezdők számára, hogy akár az első motorjukat is sokáig használhassák.
 
A bejáratásnak az a lényege, hogy a motorban lévő kopó alkatrészek egymáshoz csiszolódjanak, és így kilehessen belőle hozni a legnagyobb teljesítményt is. A procedura alatt nagy önkontrollra van szükség, főleg ha első modell autónkat tartjuk a kezünkbe, mivel nem szabad 30-40%nál nagyobb gázt adni, no de vegyük szépen sorjában….
 
Az első, az üzemanyag kiválasztása. Sokan használnak bejáratáshoz külön erre a célra kevert „saját” anyagot, melyben jelentősen több az olaj tartalom, és gyakran nincs benne nitro egyáltalán, ez azért jó, mert az első néhány tank során a motornak nagyon jó kenést ad, nem terheli meg túlságosan…
 
A nagy csavaron (karburátorban helyezkedik el, felfelé mutat) ilyenkor érdemes egy kicsit nyitni (órajárással ellentétes irányban), hogy szinte „fulladozzon” az üzemanyagban a motor, de elkell találni azt a pontot, ahol még azért nem áll le. Itt megkell jegyezni, hogy sokan használnak az első néhány indításnál hőlégfúvót, mellyel a hengerfejet kicsit indítás előtt felhevítik, így az anyagok kicsit kitágulnak a motorban, könnyebben fog indulni. Azonban vigyázzunk, nehogy más esetleg műanyag alkatrészeket is érjen a hőlégfúvó, ugyanis nagyon nagy károk is tehetők az autóban, ha nem vagyunk elég elővigyázatosak.
 
Így járassuk egy fal mellett az autót 1-2 tank erejéig, úgy hogy nem mozdulunk vele, csak a motor jár. Ha jól csináltuk sok füstnek kell kijönnie a rezo-ból, sőt akár egy kis üzemanyag is kicsöppenhet. Ezután fokozatosan zárhatunk a nagy csavaron, és kezdhetünk szép lassan körözni az autóval. Fontos, hogy gyakran ellenőrizzük a motor hőmérsékletét, és ha túl melegszik azonnal állítsuk le, illetve ha kifogy a tank, ne indítsunk rögtön, hanem várjunk egy kicsit és csak utána röffentsük újra. .
 
Ha el kezdtünk körözni az autóval, figyeljünk arra, hogy 3-4 tank erejéig ne húzzunk nagy gázt, csak egyenletes tempoban szépen lassan haladjunk vele. A következő 3 tank során fokozatosan növelhetjük a gyorsulást is és a sebességet is, közben fokozatosan zárva a nagy csavaron. De ne feledjük ez a „gyógybenzin” csak a bejáratásra lesz alkalmas. Ha beletesszük a nagyobb nitroszámú anyagot, akkor újra bekell állítani a karburátort.
Itt még fontos megjegyezni, hogy ha állítunk a karburátor csavarokon, mindig csak nagyon kis mértékben tegyük ¼ vagy akár 1/8 fordulatokkal, ugyanis a karburátor nagyon érzékeny szerkezet, látványosan reagál minden apró változtatásra is.
 
Nem árt, ha felkészülünk néhány pótgyertyával, mert gyakran megesik, hogy bejáratás közben, egy, esetleg két gyertya tönkre megy, ez szokványos dolog, ne essünk pánikba. Azonban ha jól bejárattuk a motort, hónapokig is elautózhatunk egy gyertyával. A motort bejáratottnak tekinthetjük kb. 8 tank után, mely 1 órás odafigyelést, és önmegtartóztatást vesz igénybe, viszont meg is hálálja nekünk….

 

-Rc Onroad-

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://rcnitrocar.blog.hu/api/trackback/id/tr65542225

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása